5 דרכים של טיפול טבעי כדי להרגיע חרדות ולחץ נפשי

שלחי לחברה

הסיבה ללחץ נפשי וחרדות טמונה במערכת העצבים 

הכי פשוט – הסיבה לסטרס כרוני היא שאנחנו חיים באלף השלישי עם מערכת עצבים ניאנדרטלית. והביטוי של זה הוא סטרס.
החדשות הטובות היא שניתן לעבוד עם מערכת העצבים, ואפילו בקלות – כדי להרגיש טוב יותר, ומהר. 
 
ברמה האבולוציונית התפקיד של המערכת הסימפתטית ושל הסטרס הוא להתריע על סכנת חיים מיידית – למשל אם קופץ עלינו נמר ורוצה לאכול אותנו.
הבעיה כיום היא שהמערכת הרגשית והפיזיולוגית שלנו לא מבחינה בין המציאות החיצונית ה'אובייקטיבית' (למשל כשקופץ עלינו נמר כדי לאכול אותנו), ובין המציאות הפנימית הרגשית (למשל כשהבוס מבקש שניכנס לרגע למשרד שלו.)
ואז מתחילות הבעיות.
 

איך לחץ נפשי הופך לסטרס כרוני 

סטרס הוא מצב פיזיולוגי בו מופעלת המערכת הסימפטתית, שעובדת על אדרנלין, וזה אחד המצבים הכי לא בריאים שניתן להעלות על הדעת.
ברמה הפיזיולוגית הסטרס גורם לירידה חדה בתיפקוד של מערכת החיסון וגורם להתפתחות תסמינים כדוגמת לחץ-דם גבוה. כששוב ושוב משהו מכניס אותך לסטרס התוצאה היא סטרס כרוני – כשכל הזמן אתה בסטרס, לחץ הדם שלך נוטה לעלות, וכל הזמן נדמה לך שהעולם תיכף נופל – עליך ):
ברמה המנטלית הסטרס מאפשר לנו מיקוד של תשומת הלב – אך גורם לירידה ברמת הקשב וביכולת שלנו לראות את התמונה הרחבה. הדבר הזה, למשל, עלול לפגוע מאוד ביחסי האנוש שלנו, משום שאיננו מצליחים לראות את הצד השני כשאנחנו מגיבים מתוך סטרס.
ברמה הרגשית אנחנו מרגישים כאילו שהאזעקה כל הזמן פועלת.
ברמה החברתית אנחנו פשוט אנשים לא נעימים. כל הזמן במתח, כועסים, אולי אפילו מרימים את הקול ):
 

לחץ נפשי וחרדות הופכים לרגישות גבוהה מאוד

כשאנחנו קטנים – תינוקות ממש, אנחנו חסרי אונים לחלוטין, ותלויים לחלוטין במבוגרים שיטפלו בנו. אנחנו צריכים שיאכילו אותנו, ינקו אותנו, יקחו אותנו ממקום למקום, ידאגו שלא חם לנו מדי ושלא קר לנו מדי, ואם לא – נמות, ותינוקות יודעים את זה ומרגישים את זה – בצורה של סטרס כרוני שרק מחכה להתפרץ. 
בחוויה הרגשית של תינוקות, הם זקוקים להרגיש שכל הזמן יש שם מישהו – שיוכל לדאוג להם באופן שוטף, ולהציל אותם אם יקרה משהו.
בדרך כלל תינוקות אכן לא נשארים לבד. אבל ברמה הרגשית כן - היות ואנשים רבים אינם נוכחים רגשית לעצמם ולאחרים במשך אחוז ניכר מהזמן.
התינוק מבחין בכך שאינו מקבל תשומת לב, או שהשדרים שהוא שולח אינם נענים, והוא מסיק – בצדק או שלא בצדק, שהוא לבד. אז מופעל מנגנון האזעקה, שנועד להתריע על סכנת חיים, והתינוק חווה סטרס.
 

סטרס כרוני בחיינו הבוגרים

מה שחבל זה שהאזעקה שנדלקה בינקותנו תכופות ממשיכה לפעול ולפעול, ללא קשר ממשי למציאות החיים הנוכחית שלנו, כלומר - גם אם איננו נמצאים עוד במצב חירום, בו נשקפת סכנה מיידית ומוחשית לחיינו.
כך למשל, אנחנו חווים סטרס לפני כל שינוי, בכל פעם שנדמה לנו שמשהו רע קרה או עומד לקרות, לפני כל פרידה, או כשאנחנו לא יודעים מה לאמר. סטרס כרוני מתהווה כשכמעט בכל רגע נתון אנחנו פוחדים כאילו יש סכנה של איום ממשי לחיינו, כאילו משהו שנעשה או נגיד עלול לגרום לכך שנשאר לבד, ואז נמות.
זה תופס גם במקרים בהם ברור לגמרי שיש לנו בית, ועבודה, ומערכות יחסים טובות, ושגם אם מישהו יעזוב אותנו, יפטר אותנו או יחשוב עלינו דברים רעים, עדיין לא נמות.
 

4 טיפולים טבעיים בלחץ נפשי וחרדות 

1. טיפול גופני בלחץ נפשי

כמעט כל פעילות גופנית מורידה לחץ נפשי. לכן ספורט ככ עוזר לבריאות ותומך במערכת החיסון.
גם ריקוד נחשב ספורט! גם  טיול בערב!
אפילו עיסוי טוב יכול לעזור לך.
מה הכי את אוהבת?

מה קל לך להכניס לשגרת היומיום?
 

    תרגיל לדוגמא: הורדת סטרס באופן מיידי וחיזוק מערכת החיסון 

    אחת התלמידות שלי סיפרה לי שהיא עושה את התרגיל הזה כל בוקר, במיטה, עוד לפני שהיא פותחת את העיניים, ושזה שינה לה את החיים. בכל מקרה – זה כייף (:
    פשוט – לכווץ את כול כול כול השרירים בגוף – רגליים, ידיים, פנים, בטן, ישבן, אגרופים – ממש כל השרירים. ואז להרפות. לחזור על זה כמה פעמים בכל פעם.
    יש כאן גם המון מקום למשחק –

    • אפשר לכווץ בהדרגה או בבת אחת; 
    • אפשר להשאיר מכווץ הרבה זמן או מעט;
    • אפשר בזמן הכיווץ לעצור את הנשימה, או לנסות ולהמשיך לנשום, גם כשאנחנו מכווצים; וכד'.

    2. טיפול חברתי להורדת לחץ נפשי ולחץ דם

    השהייה עם אנשים שאנחנו אוהבים מורידה לחץ. לכן אנחנו יוצרים סביבנו 'מעטפת' של משפחה או חברים, שעוזרים לנו להתמודד עם מה שקורה לנו בחיים. 
    גם חתול או כלב מאוד עוזרים! ליטוף מוריד את לחץ הדם ומאריך את תוחלת החיים!
    כנל משחק חברתי או אפילו משחק עם הנכד,
    ואולי הכי הרבה - התנדבות !!
     

    3. טיפול רגשי להורדת סטרס כרוני

    כולנו סוחבים איתנו ערימה של רגשות לא פתורים - כעס, עצב, דברים שעברנו, ולכן ממש מומלץ לכל אחת מאיתנו להגיע לטיפול רגשי. אפילו לתקופה קצרה, או כמה פגישות, או פעם בכמה זמן. 
    סטרס כרוני הוא מצב של הצפה רגשית – של רגשות שלא מתאימים למציאות. ההצפה הזו נוצרת בגלל משהו שהפעיל את אזעקת החירום הסימפתטית, ואת האזעקה הזו אפשר לכבות אם נסכים פשוט להיות נוכחים בחוויה, פשוט להרגיש את מה שאנחנו מרגישים.
    זה לא נעים, אבל זה עובד יופי, ומהר.
    כמה דוגמאות לאיך לעשות את זה אפשר למצוא במאמרים כמו –
    ריפוי סיטואציות קשות
    איך לרפא לבד המון עצב
     

    4. טיפול קוגניטיבי בלחץ רגשי וחרדות (CBT)

    סטרס כרוני מפעיל את מוח הזוחלים ומנתק את קליפת המוח – החלק החושב. אבל אם פשוט תחזור ותגיד לעצמך שהלחץ אמור לפעול אך ורק כאשר נשקפת לך סכנת חיים, ושעכשיו זה לא המצב – אתה תחזור ותפעיל את קליפת המוח, ולאט לאט מוח הזוחלים שמצוי במצב אזעקה של סטרס כרוני יירגע.
    אם אתה מחזיק עדיין בכל מיני אמונות ישנות שמעצימות את הסטרס, כמו 'אני פועלת הכי טוב כשאני בלחץ', 'אם אין לי דד-ליין אני בחיים לא מספיקה כלום', וכד' – אולי הגיע הזמן להחליף אותן?
    זה לא שזה לא נכון, (לפחות ברגע נתון), אבל זה להחזיק באמונות שממש ממש גורמות לנו נזק, במקום ללמוד ולפתח איכויות חדשות בעצמנו. האמונה ש'רק סיגריה יכולה להרגיע אותי', למשל, אולי נכונה ברגע מסויים, אבל זו אמונה שכדאי להחליף ולהפוך אותה ללא נכונה – אני מתעמל כל יום והפסקתי להצטרך סיגריות.
    על שינוי אמונות אפשר לקרוא עוד בלינק הזה.
     

    5. רוחניות בשירות הבריאות

    מוזיקה ותחביבים, קריאה, או אפילו תשבצים מפעילים את הרמה הרוחנית שלך, ומורידים לחץ נפשי במיידי.
    אם את רוצה לפתח את הרמה הזו כדאי לך לחזור לרמה הגופנית, ולהתחיל לתרגל נשימות ומדיטציה.
    הנה לינק עם הוראות למדיטציה למתחילים - 10 דקות ביום.

    לסיכום, אם נמאס לך כבר להרגיש כל הזמן שתיכף אתה מת, אם הבנת סוף סוף שכל הנזק הזה, שאת גורם לעצמך ואנשים סביבך, פשוט לא שווה את הרווחים שאת מפיקה מהסטרס, פשוט תראי מה עובד בשבילך כדי להוריד את הסטרס, ולהתחיל ולהנות מזה שאת חיה...
    שיהיה בהצלחה (:
     
    © מיכל רון, מאי 2008

     
    מאמרים קשורים: 
    שלחי לחברה

    הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

    WhatsApp icon by Icons8