12 טיפולים אלטרנטיביים לסרטן הלבלב

שלחי לחברה

1. טיפול אלטרנטיבי בסרטן הלבלב עי הבנת הסיבה להופעת הסרטן

כולם, לצערנו, מכירים אנשים שחלו בסרטן, או אפילו נפטרו מסרטן. ובכל זאת, לסרטן הלבלב יש ייחודיות משלו – בעיקר כשמדובר בטיפול אלטרנטיבי בסרטן.
אם נסתכל על המילה לבלב, נראה שהיא מורכבת מלב + לב, פעמיים לב.
ואכן, לפי לואיז היי, בספרה 'אתה יכול לרפא את גופך', הלבלב הוא שאחראי על המתיקות בחיים, על התחושה שאנחנו אהובים, שהחיים מתוקים ושווים לחיות אותם. מסיבה זו הרבה אנשים שלוקים בסרטן הלבלב סובלים, למעשה, מעצב גדול שאותו הם נושאים גם בליבם וגם – בלבלב...
העובדה שמחלת הסרטן, לפי לואיז היי, נגרמת בגלל פגיעה עמוקה ובגלל טינה, רק הופכת את המצב להרבה יותר משמעותי או חמור.
 

טיפול אלטרנטיבי בסרטן מאפשר הסתגלות טובה יותר

סרטן הלבלב נחשב תכופות לאחד מסוגי הסרטן האלימים ביותר, ואני מכירה אנשים שנפטרו חודשיים או שלושה לאחר שאובחנו כסובלים מסרטן הלבלב. לאשה נוספת שעימה עבדתי 'נתנו' 2 חודשי חיים. היא שרדה כמעט עוד שנה שלמה, ובמצב טוב – אבל זאת בניגוד לכל תחזיות הרופאים.
לרוב האנשים שמגלים כי לקו בסרטן יש זמן להסתגל לכך – תכופות לוקח מספר שנים עד שנפטרים או עד שמחלימים - לאחר תהליך ארוך של ניתוח, כימו והקרנות. הזמן הזה מאוד חשוב גם לחולים וגם למשפחה, ונותן זמן להסתגל, ללמוד איך לתמוך, או אפילו להיפרד – במקרה הכי גרוע.
משום שסרטן הלבלב הוא סרטן ככ אלים, הדבר מכריח כבר בשלב מאוד מוקדם של המחלה גם את מי שחולה וגם את המשפחה לעבור את כל התהליך הרגשי והככ מורכב הזה במהירות – שרק מחריפה ומקשה על כל המצב, ולכן אני כותבת עבורך ועבור המשפחה שלך את המאמר הזה – כדי לעזור לכם לקבל מידע תמציתי וכולל על כל ההיבטים האפשריים של טיפול אלטרנטיבי בסרטן הלבלב – כולל תזונה, טיפול רגשי, וליווי רוחני.
 

מה צריך לדעת לפני שמתחילים טיפול אלטרנטיבי בסרטן הלבלב

אינני רופאה, ואף לא פסיכולוגית, ולכן יש לראות את ה'טיפים' שלהלן כהמלצות חמות בלבד, או כרעיונות שעבדו בשביל מטופלים שלי, ושאולי כדאי גם לך לנסות אותם, אך אינני מתיימרת לשום סמכות רפואית שהיא.
חלק גדול מההמלצות נוגע לא רק לך, אלא גם למשפחה שלך, והאמת היא שכל אחד ואחת מאתנו נרוויח אם נאמץ אותן. כך למשל – המלצות התזונה, הניקוי הרגשי או הקריאה המומלצת יכולים לשפר את החיים של כולנו, ולא חייבים לחלות כדי לאמץ אותן.
יכול להיות שמה שאני אומרת מרגיז אותך או מעורר עגמת נפש. במקרה הזה אני מתנצלת מראש. אם אינך מוצאת תועלת בטיפים או ברעיונות שלי, אני ממליצה לסגור את החלון ולהשקיע את הזמן במשהו אחר שעושה לך טוב.
 

2. טיפול אלטרנטיבי בסרטן עי חיזוק המוטיבציה להחלמה

השאלה הזו תראה לך אולי מטופשת, אך יש לזכור שסרטן היא מחלה שיצרנו בעצמנו. אני ממש לא מדברת על אשמה! אלא מציינת עובדה פיזיולוגית על דרך הפשט בלבד!
סרטן אינו הצטננות שחטפנו בחוץ, ולא תאונת דרכים, כשמישהו אחר פגע בנו. אנחנו בעצמנו יצרנו בגופנו את המחלה, ומכאן שלפחות חלק מסויים אצלנו לא רוצה להמשיך הלאה. החלק הזה יכול להיות מודע או לא מודע.
לכן בשלב הראשון כדאי לברר עם עצמך אם את רוצה לחיות, או לא – והתשובה 'לא, עייפתי, אני לא מאמינה שאצליח להחלים ולהיות שוב בריאה או מאושרת' היא תשובה לגיטימית לחלוטין!
אבל אם התשובה היא כן – כדאי שתהיה לך תשובה ברורה בשביל מה את רוצה לחיות - ואז לשים תמונה גדולה של זה במקום בולט. זה יכול להיות תמונה של הנכדים או של חופשה בתאילנד, וכדאי לשים אותן על המקרר, על המראה באמבטיה, ליד המיטה, וכד', כדי להזכיר לנו למה אנחנו שואפים, בשביל מה כדאי לנו לחיות. התמונות יתנו לך השראה ומוטיבציה וירוממו את רוחנו.
 

3. טיפול אלטרנטיבי בסרטן עי בחינת האופציה הגרועה מכל - להסכים להיפרד 

כדאי לך אולי גם לשאול את עצמך 'על מה אני מוכנה לוותר כדי לחיות'? איזה רגשות מפריעים למערכת החיסון שלך לפעול, ומעכבים את ההחלמה של מסרטן הלבלב.
האם את מוכנה לוותר על להיות צודקת? על הכעס שלך? על הטינות כלפי אנשים שונים? ואולי לא – וגם זה בסדר!
ואולי את פשוט לא רואה איך זה קשור. או שאת רואה איך זה קשור, אבל קשה לך לעשות את זה לבד. ללא ספק, מדובר בשאלה למתקדמים, ועדיף אולי לגשת לנושא הזה במסגרת טיפולית.
 
יש אנשים שמצהירים בריש גלי ש'מספיק להם', והם מוכנים למות. אני בעד לכבד את הצהרתם זו, והאנשים שהכרתי ונפטרו מסרטן לאחר שהרגישו שהם מוכנים, ואפילו רוצים כבר למות - זכו למוות שקט.
לפעמים עדיף להקדיש את הזמן לפרידה כמו שצריך, מאשר להלחם בסרטן הלבלב, או לנסות ולשכנע מישהו להילחם או לחיות כנגד רצונו.
 

4. טיפול אלטרנטיבי בסרטן עי חיזוק מערכת החיסון: החזרת האוטונומיה לעצמך!

יש אנשים שאומרים שהם רוצים לחיות, אך אינם מוכנים לנסות דברים שונים כי 'זה לא יעבוד', 'אני לא מאמין בזה', וכד', או להיפך – יש אנשים שאומרים שאינם רוצים לחיות יותר, אך הם מוכנים לנסות כל דבר ועובדים קשה כדי לנצח את סרטן הלבלב.  
במקרים האלה אני מציעה להאמין למה שהאדם עושה ולא למה שהאדם אומר. משמע – אם מישהו אומר שהוא רוצה להחלים, אך אינו מוכן לקבל טיפול בשיאצו במיטתו פעם בשבוע – עדיף ללכת עם החולים מאשר לנדנד להם ולנסות להכריח אותם. באופן דומה אני ממליצה לתמוך במי שאומר שאינו רוצה לחיות עוד, אך מוכן להתנסות בדברים שונים. אז כדאי לשבת יחד ולראות מה כייף, ומה עוזר להרגיש טוב.
בכל מקרה, הכי חשוב – רצונו של אדם כבודו! לפעמים ההתמודדות הקשה יותר אינה עם המחלה, אלא עם הקרובים לנו, הפועלים נגדנו – גם אם זה נעשה מרצון טוב. חשוב לזכור שלכל אדם זכות בלעדית על גופו הפרטי. בשום פנים ואופן, לדעתי, אסור לנו לנצל את בריאותנו את כוחנו, ו/או את תחושת הפניקה, האשמה או השתלטנות כדי לכפות על מישהו אחר את רצוננו. ולכן שוב - רצונו של אדם כבודו!
 

טיפול אלטרנטיבי בסרטן וליווי אישי ברמות שונות

כשמדברים על טיפול אלטרנטיבי האסוציאציה הראשונה לרוב היא טיפולי מגע שונים, אבל טיפול אלטרנטיבי אמיתי כולל את כל ההיבטים השונים שלנו כבני אדם ואת כל רמות הקיום השונות שלנו – להבדיל מהרפואה הקונבנציונלית, שמתייחסת אך ורק לאיבר החולה בגוף האדם.
טיפול אלטרנטיבי בסרטן הלבלב כולל גם את הרמה הפיזית – הגוף ומה שתומך בו, וגם את שאר מי שאנחנו – הרגשות שלנו, המחשבות שלנו, מה שאנחנו עושים, החברה שמקיפה אותנו, ואפילו את האמונות שלנו לגבי עצמנו, לגבי החיים ולגבי המוות.
לכן טיפול אלטרנטיבי מקיף כולל את כל הרמות - הפיזית, הרגשית, המנטלית, ההתנהגותית, החברתית והרוחנית.
 

טיפול אלטרנטיבי בסרטן: הרמה הפיזית

5. תזונה וניקוי רעלים

ניקוי רעלים מהגוף ניתן לעשות באמצעות צומות – כי במילא אין תיאבון לכלום, אבל גם באמצעות מזונות שונים, תוספי תזונה, חליטות, ועוד.
מבחינת התזונה - כדאי לעבור למזון בריא – שגם עוזר לנקות את הגוף מרעלים, גם מחזק את מערכת החיסון וגם תומך בהרגשה הטובה.
הסברים ותפריטים בנוגע למזון בריא אפשר למצוא בספר המצויין "לא לסרטן", וכן באינטרנט ובמאמרים שונים, למשל:
דוגמא לתפריט בריא
7 טיפים לניקוי רעלים
תוסף תזונה לניקוי רעלים
ועוד
שוב, הכל – אך ורק לפי מה שמתאים לאדם עצמו, וגם אז – במתינות ובנועם.
 

6. הילינג וטיפולים במגע לסרטן הלבלב

הילינג וטיפולים במגע יכולים גם מאוד לעזור לחזק את הגוף ולתמוך בהחלמה. קצת פינוק בתוך כל הכאב והסבל – אם יש כוח, זה תמיד רעיון טוב... גם למי שחולה, וגם למי שתומך בה, אגב.
כל סוג של מגע מאוד עוזר להרפות את המתח ולשחרר את הכאב – עיסוי, שיאצו, וכד', ואני גם מאוד ממליצה על הילינג, אפילו מרחוק  – שתכופות עושה פלאים ממש, ועוזר לנו לעשות קפיצות דרך גם ברמה הפיזית וגם ברמה הרגשית. הנה שוב הלינק עם הסבר על איך זה עובד (:
 

7. התעמלות מונעת סרטן ועוזרת לרפא סרטן!

התעמלות היא אחד הגורמים החשובים ביותר בהחלמה מסרטן הלבלב. הנעת הגוף מעוררת את המערכת החיסונית ועוזרת לה, וגם משפרת את מצב הרוח של החולים.
כדאי לראות מה רוצים, ומה עושה ומרגיש הכי טוב – אם בכלל יש כוח להתעמל. לפעמים מספיק גם לעשות טיול קטן לגינה למטה, עם מישהו שיש לו 2 רגליים או 4 רגליים. אפילו 10 דקות בשמש יכולות לעשות פלאים, גם למצב הרוח וגם לבריאות.
 

טיפול אלטרנטיבי בסרטן הלבלב: הרמה הרגשית

סרטן כמחלה אוטו אימונית

סרטן הוא מקרה קלאסי של מחלה אוטואימונית. כמו בכל מחלה אוטואימונית - גם במקרה של סרטן הגוף נלחם נגד עצמו, וכמו בכל מחלה אוטו אימונית - שילוב של טיפול אלטרנטיבי בתזונה מאידך, וטיפול רגשי ונפשי בגורמים לסרטן, יכול לחולל פלאים, עד כדי החלמה מוחלטת - כמו במקרה של יוסי רודוי.  
הדרך הכי קלה, תומכת ומהירה לרפא את הגורמים הנפשיים למחלת הסרטן היא כמובן ללכת לטיפול, אבל אם עדיין לא מתאים לך - הנה כמה דרכים שיעזרו לך להתחיל בעצמך: 

8. סליחה מוחלטת להחלמה מסרטן

בספרה של לואיז היי 'רפא את גופך' כתוב שבין הסיבות לסרטן הלבלב ניתן למנות "פגיעה עמוקה, טינה מתמשכת, סוד או צער עמוק המעכלים את הנפש, שנאות ארוכות טווח". בהמשך כתוב כי הפתרון, לכן, יהיה לסלוח באהבה ולשחרר את כל אלה.
לפעמים אנחנו מצליחים להכיר בכך, ואז אפשר גם לעשות חלק גדול מהתהליך לבד. עבודה בכתיבה יכולה להועיל רבות למי שמוכנה לעשות אותה, למשל עי עבודה עם הטופס של סליחה מוחלטתהנה הלינק.
 

9. טכניקת הו'אופונופונו לשחרור רגשות עוכרים

טכניקה מעולה נוספת שאני מכירה כדי לשחרר את כל הרגשות שמעיקים עלינו היא טכניקת האופונופונו, שיוצרת שלום עם כל מי שפגשת בחייך, גם בזמן המחלה וגם בזמן שקדם לה. כל מה שצריך זה לשבת בשקט או לשכב עם עצמך או עם מדריכה, ולבדוק עם עצמך 4 מחשבות.
הסיפור על הנס שיצר דר לן, שפיתח את הטכניקה הזו, יחד עם התיאור כיצד יש לבצע אותה מופיע בלינק הזה.
 
בכל מקרה, גם אם כל מה שאת צריכה הוא מישהו שיקשיב לך – כדאי אולי למצוא לך מטפל/ת שתלווה אותך בתהליך, כך שלא תצטרכי להישען רק על המשפחה והחברים. דבר זה יקל מאוד עלייך, ולדעתי גם יתגלה עבורך כיותר אפקטיבי. הסבר מפורט יש בלינק הזה.
 

10. מיסטיקה כטיפול אלטרנטיבי לסרטן הלבלב: מוות וגלגול נשמות

אחד הדברים שמייחדים את סרטן הלבלב הוא האלימות שלו, שהופכת את אפשרות המוות למאוד ריאלית ומוחשית, ואפשרות זו מעלה אל פני השטח רגשות רבי עוצמה שכדאי לך מאוד, לדעתי, להתמודד איתם כבר בגלגול הזה.
ההכנה למוות והפרידה חשובה מאוד לא רק לך, אלא גם לכל מי שמלווה אותך! מאוד קשה לנו ללכת הלאה בשלום אם המלווים שלנו רק רוצים שנישאר. זו, לדעתי, הסיבה האמיתית מאחורי הסיפור ששמעתי ככ הרבה פעמים: "ישבתי שבועות ליד המיטה שלו, והוא נפטר באותן חמש דקות שבהן הלכתי לשרותים".
ההכנה למוות צריכה להעשות על-ידי אדם שמוכן 'להרשות' לחולה למות, ורואה את המוות כאופציה אפשרית, ולאו דווקא כאופציה גרועה.
הרבה אנשים לא מוכנים אפילו לשמוע, ובטח שלא לדבר, על האפשרות של המוות או על תהליך המוות וגלגול הנשמות, אבל פעמים רבות גיליתי כמה נוחם ושלווה העיסוק בנושא יכול להביא למי שמוכנה להרשות זאת. הכרה אישית עם נושא גלגול הנשמות ומסעות הנשמה מאפשרת התייחסות שונה לחלוטין לנושא המוות, ועוזרת גם למי שחולה וגם למי שמלווים אותה לקבל פרספקטיבה שונה לגבי מה שעובר עליהם, להקל עליהם, ואפילו להעניק להם השראה לחיים!
2 ספרים שאני מאוד ממליצה עליהם בנושא הזה הם :
מסע הנשמות של דר מייקל ניוטון, פסיכולוג שעבד רבות ועזר לאנשים לרפא בעיות רפואיות חשוכות מרפא באמצעות שחזור גלגולים,
וספרו של סוגיאל רינפוצ'ה - ספר החיים והמתים הטיבטי. סוגיאל רינפוצ'ה הוא מורה במסורת הבודהיזם הטיבטי, העוסקת רבות בגלגול נשמות, שעבד שנים רבות עם חולים אנושים. הספר מכיל ידע תיאורטי ותרגילים מעשיים ואפקטיביים מאוד.
 

11. טיפול אלטרנטיבי בסרטן הלבלב: השראה עבור הרמה המנטלית והרוחנית

הדאגות, החרדות, הסידורים וההחלטות שצריך לקבל גורמים לתודעה שלנו להיות עסוקה כל הזמן בסרטן הלבלב. המוח עובד שעות נוספות, וטרוד כל הזמן בנושאים שמעכירים את מצב הרוח ומעיקים על המערכת החיסונית.
לכן חשוב ככ לתת לעצמנו או למי שעובר איתנו את התהליך – השראה!
השראה אפשר לקבל, למשל, מספרים או סיפורים. הקריאה, ההקראה ואפילו הלימוד עוזרים מאוד למלא את התודעה שלנו בתכנים חיוביים וגם עוזרים בתהליך הניקוי הרגשי.
 
בין הספרים שאני מאוד ממליצה עליהם אפשר למנות את:
רפואה, אהבה ונסים של דר ברני סיגל, בהוצאת כתר. ברני סיגל הוא הרופא שייסד את ECAP – חולי סרטן יוצאי דופן, בעקבות התנסויות אותן עבר בעבודתו כאונקולוג.
כל ספריה של דר אליזבט קובלר רוס – 'חיים בצל המוות' בהוצאת מודן, ו'המוות חשוב לחיים' בהוצאת כתר. דר אליזבט קובלר רוס היא פסיכיאטרית שעבדה שנים רבות בהוספיסים, עם אנשים בסוף חייהם.
ספריה של לואיז היי, ובעיקר 'אתה יכול לרפא את חייך', ו'רפא את גופך' בהוצאת אור-עם. לואיז היי היא אחת המורות הרוחניות הגדולות בזמננו, שריפאה את עצמה ממחלת הסרטן. 'אתה יכול לרפא את חייך' הוא ספר הדרכה מנטלית מעולה, שיכול לעזור לחולים לשנות את דפוסי החשיבה הישנים שלהם, ולאמץ אפשרויות חדשות שיקלו עליהם להתמודד עם המחלה, המוות או החיים לאחר ההחלמה.
הקריאה בספרים הללו עוזרת לנו לגלות אמונות שמרעילות את אופן החשיבה, הדיבור וההתנהגות שלנו, ולהחליף אותן ברעיונות אחרים ובריאים יותר – תרתי משמע.
 

12. טיפול אלטרנטיבי בסרטן הלבלב: הרמה ההתנהגותית והחברתית

סרטן הלבלב יכול להיות לא רק אסון המאיים על משפחה שלמה, אלא גם הזדמנות להתחיל חיים חדשים וטובים יותר – ברמה הפיזית, הרגשית, המנטלית והרוחנית, וגם ברמה ההתנהגותית והחברתית, באופן שבו המשפחה כולה פועלת ומתקשרת.
גם אם זה נשמע מופרך, סרטן הלבלב יכול להוות הזדמנות לתקשורת חדשה ומודעת – תקשורת שבה אומרים את האמת, תקשורת עדינה, תקשורת כנה ומתחשבת, תקשורת שעוסקת בדברים החשובים. רגעים כאלה שבהם הייתי נוכחת מהווים עבורי עד עצם היום הזה השראה גדולה, ונותנים לי תעצומות נפש כדי לאמר את האמת גם כשקשה – ובעיקר כשקשה.
תירגול המודעות למה שאנחנו אומרים ולאופן שבו אנחנו אומרים זאת מהווה את אחד הכלים רבי העוצמה שגיליתי במהלך דרכי הרוחנית, ואני ממליצה עליו לכל אדם ואדם. איך יראו חיינו אם נפסיק להגיד מה 'לא' ונתחיל להגיד מה 'כן'? אם נפסיק להשתמש בדיבור כדי להרוס ולפגוע ונתחייב להשתמש בתקשורת אך ורק כדי לבנות?
 
סרטן הלבלב יכול לעורר תהליך של ניקוי ואוורור רגשות שונים שהעכירו את האווירה במשפחה ועם האנשים שקרובים אלינו – במודע או שלא במודע. אם חלק מהתהליך ייעשה עי כתיבה – גם אם מה שנכתב לעולם לא יישלח, הדבר יעזור לך להרגיש טוב יותר, גם פיזית וגם רגשית.
בנוסף, גם אמנות כאמצעי ביטוי – ציור, למשל, טיולים משותפים – אפילו למטה לגינה, כתיבת סיפור החיים שלך או התנדבות יעזרו לך מאוד לעודד את תהליך ההתנקות והפרידה האפשרית מהחיים ומהיקרים לך במקרה הגרוע, או להקל על תהליך ההחלמה והשיבה לחיים טובים יותר – כמו שאנחנו מקווים.
 

סיכום: החלמה מסרטן הלבלב

יוסי רודוי הוא חבר קרוב שלי, ובעקבות תהליך בן שנתיים שבו ריפא את עצמו מסרטן הוא כתב ספר שנקרא 'לדרוך על הצל'. כותרת המשנה של הספר נקראת 'הסרטן: מתנת חיי'.
גם אם כרגע קשה לך להאמין באפשרות הזו, אני מתפללת לא רק להחלמתך המלאה, אלא גם לכך שכשתסתכלי לאחור תראי את מסע ההחלמה שלך כזמן משמעותי ומעצים בחייך.
 
מתפללת לשלומך ולבריאותך,
© מיכל רון, ספטמבר 2007 

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8