מיילדת בית – ממי להיזהר, ואיך לבחור מיילדת פרטית

שלחי לחברה

מיילדת בית שלא תחרב לך את הלידה

את המאמר הזה אני כותבת כדי לחסוך לך את הטראומה שעברתי בלידה הראשונה שלי, שהתחילה בבית והסתיימה בניתוח קיסרי. למיילדת שבחרתי היה שם טוב מאוד והמלצות רבות, אבל בדיעבד מתברר שהיא פוקעת מי שפיר סדרתית, שהיא קצרת רוח וחסרת סבלנות, ושהאינטליגנציה הרגשית שלה שואפת לאפס. מרוב שהיא מנוסה היא גם שחוקה, וההרגשה שקיבלתי היתה שהדבר היחיד שעניין אותה היה לקחת את הכסף ולהתחפף, גם אם זה אומר לזרוק אותי בבית החולים בדרך.
זה בדיוק מסוג הדברים שלא הייתי מאמינה שיכולים להתקיים בקרב מיילדות הבית, אבל מסתבר שכולן יודעות ושותקות, והמידע יהיה נגיש לך רק אם תהיה מקורבת למישהי מהברנג'ה.
המאמר הזה יסביר לך איך לחסוך מעצמך מיילדת בית שתשאיר אותך בטראומה, גם אינך אשת מקצוע.
 

מיילדות בית בגישה התערבותית או בגישה המאפשרת לידה טבעית

יש מיילדות שיותר מתערבות ומזרזות, מול כאלה שיותר מאפשרות לך לעשות מה שאת מרגישה שהגוף שלך צריך, ואפילו בודקות לעתים פחות תכופות,
ועלייך לראות מה יותר מתאים לך –מיילדת שיותר תנחה, תכוון או תוביל את הלידה שלך, או מיילדת שתאפשר לך ולגוף שלך לקבוע את מהלך הלידה ולעשות מה שמרגיש לכן נכון.
 
הדבר החשוב, לדעתי, הוא לדעת שיש מיילדות בית בגישה התערבותית, ומזה להזהר - אם זה מה שאת לא רוצה.  אם תשאלי ישירות, כולן יגידו לך שהן, כמובן, לא תתערבנה לך בלידה – והן גם חתומות על זה.
לכן הדרך הכי טובה, אולי, היא לשאול מראש את המיילדת באיזה שלב היא פוקעת מי שפיר, ולראות מה היא תענה.
 

לידת בית שמסתיימת כלידה טבעית בבית חולים

אם מסיבה כלשהי עליך להתפנות לבית חולים - נראה שבאופן כללי בתי החולים הדתיים פחות התערבותיים – לניאדו בנתניה, שערי צדק בירושלים ומעייני הישועה בבני ברק. הסיבה לכך היא שנשים דתיות רבות יולדות ילדים רבים. אפידורל וזרוזים מעלים את ההסתברות לניתוח קיסרי, שמעלה את ההסתברות להדבקויות וסיבוכים בלידות חוזרות, ולכן משתדלים להמנע מכל אלו.
בבתי החולים האלה לא יזרזו אותך, לא יאיצו בך, לא ילחצו עליך שתקחי אפידורל או שתסכימי לניתוח, אלא יעשו מה שאפשר כדי שהלידה שלך תסתיים באופן טבעי.
 

טיפ ראשון לבחירת מיילדת בית: לבחור אחת מבין שלוש

גם אם החברה הכי טובה שלך ילדה 3 פעמים עם מיילדת הבית הכי מומלצת בעולם, כדאי לך לדבר עם עוד שתי מיילדות ולהפגש איתן לפני שאת מחליטה.
פגישה כזו עולה כ 250 שח, אבל זה מחיר נמוך לעומת המחיר שבסוף תשלמי למיילדת, ואם זה יכול לחסוך לך טראומה בלידה – זה שווה כל אגורה.
כולן נשמעות נחמדות, אבל אם יש לך מבחר מסויים תוכלי להתחיל לשים לב להבדלים בין המיילדות, ולבחור את זו שאת הכי מתחברת אליה.
 

טיפ שני לבחירת מיילדת בית: לחתום חוזה

שוב, כשמדובר בהבטחות מראש – כולן נחמדות ומבטיחות את השמיים. בפועל, בזמן אמת, את תהיי במצב שבו במידה מרובה את חסרת אונים, בלי הרבה אפשרויות – משום שאינך יכולה לבקש להחליף מיילדת באמצע הלידה, ותהיי תלויה במישהי שבחרת, ושאולי לא תענה על ציפיותיך.
בגלל זה, כמו שלפני החתונה חותמים על הסכם ממון, וכמו שבכל הסכם חכם מסכמים מראש גם על דרך יציאה, כדאי לפני התשלום לבקש ממיילדת הבית מסמך כתוב וחתום ובו היא מפרטת את הבטחותיה והתחייבויותיה.
כמו כן, כדאי לסכם מראש, לכתוב ולחתום – מה קורה אם המיילדת לא עמדה בהתחייבויותיה? מה אם בסופו של דבר התפנית לבית החולים ולא ילדת בבית? מה אם אינכן מגיעות להסכמה לאחר מעשה – אצל מי תבררו את העניינים?

טיפ שלישי לבחירת מיילדת בית: אין חכמות כבעלות נסיון

האפשרות הטובה ביותר, אולי, לברר לגבי מיילדת הבית שתבחרי לך, היא לשאול בקבוצת 'נשים קוראות ללדת' בפייסבוק לגבי מיילדת ספציפית. בדרך כלל, אם תשאלי תקבלי רק תגובות תומכות. בפייסבוק, לעומת זאת, אותן נשים שנפגעו מאותה מיילדת יוכלו לכתוב לך בפרטי את מה שלא יכתבו לך אולי בקבוצה.
 

2 טיפים נוספים, אולי החשובים מכולם: אהבה ורוחניות בלידה

לידה יכולה להגמר בטראומה, אבל יכולה להיות גם אחת החוויות הנפלאות והמעצימות בחייך – ואמן שכך יהיה.
אם זו הלידה הראשונה שלך, את אינך יודעת לקראת מה את הולכת. לכן, כדאי לך למצוא אשה שתהיה קרובה אליך, אשה שעברה לידת בית מעצימה, ועדיף גם אשת מקצוע. לא כולנו נתברכנו בחברות דולות, אבל הכי כדאי לך שבזמן הלידה תלווה אותך אשה תומכת שיש לך קשר אישי איתה, מישהי שמכירה אותך עוד מלפני ההריון, מישהי שיהיה אכפת לה ממך בזמן הלידה וגם תדע מה את צריכה ומה לעשות.
והטיפ השני – גם אם אינך טיפוס רוחני, בזמן הלידה הגוף שלך יגיד לך מה לעשות, ותת המודע שלך יכוון אותך. פתאום תרצי לקרוא למישהו מסויים או לעבור לתנוחה מסויימת. עשי זאת! אם תלכי עם הגוף שלך ועם מה שהנשמה שלך לוחשת לך, תגלי שיש לך כבר בקירבך את העוזרים הכי נפלאים והכי עוצמתיים שיכולים להיות.
 
מברכת אותך בלידה קלה ובחוויה טובה,
 
©מיכל רון, אוגוסט 2012

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8