שיטת גרינברג

מהי שיטת גרינברג

שיטת גרינברג היא שיטה המתבססת על עבודה עם הגוף, ומאפשרת להפסיק דפוסים שאינם רצויים לנו עוד. באמצעות תרגילי נשימה, תנועה, משחק, ועוד ניתן להפסיק מיגרנות, בעיות עיכול, לחץ, ביישנות, ואפילו... רווקות.
 

התפיסה של שיטת גרינברג

שיטת גרינברג מבוססת על התפיסה לפיה כל זמן שאנחנו בחיים אנחנו פועלים באמצעות הגוף. כל דבר שאנחנו עושים – התנהגותי, מחשבתי או רגשי, אנחנו עושים גם עם הגוף. מסיבה זו לכל מצב ולכל הרגל יהיה ביטוי גופני כלשהו. לחץ יכול להתבטא בנשימות רדודות לחזה והגבהה מסויימת של הכתפיים. מיגרנות עלולות להיווצר לאחר שאנחנו מחזיקים את הראש בצורה נוקשה במשך זמן מה או לעתים תכופות. החזקה ממושכת של הבטן 'בפנים' יכולה עם השנים לגרום לבעיות עיכול שונות.
 

איך אנחנו הופכים למי שהננו – לפי שיטת גרינברג

לפי שיטת גרינברג, את כל אותם הרגלים גופניים למדנו ואימצנו לנו במשך השנים, עד שכיום איננו מודעים עוד לכך שאנחנו עושים את אותו המאמץ הגופני באופן אוטומטי. אנשים שרגילים לנשום רק לבטן אינם מודעים לכך לרוב. כאשר מבקשים מהם לנשום לחזה הם מרגישים כאילו הדבר כרוך במאמץ. אין הם מודעים למאמץ שהם עושים במשך כל הזמן כדי לדכא את הנשימה הטבעית לחזה. גם כאשר הם נושמים לחזה, קשה להם בהתחלה לנשום לחזה ולא לבטן, או לחזה ולבטן ביחד. כדי לשוב אל הנשימה ה'טבעית' שאיתה נולדנו נדרש לנו לעתים אימון – וזה מה שלומדים בשיטת גרינברג.
באותו האופן, ילדה שאמרו לה 'להכניס' את הבטן, והיא ממשיכה להיות 'ילדה טובה' וללכת עם הבטן 'בפנים' גם בגיל 35, עלולה שלא להבין מדוע היא סובלת מעצירות. כשבאה אלי בחורה כזו לפגישה אישית בשיטת גרינברג היה לה קשה, אפילו כשביקשתי ממנה לעשות זאת כתרגיל בלבד, לנפח את הבטן או לשאוף אליה שאיפות גדולות.
כשיטת גרינברג לומדים שוב כיצד 'להוציא' את הבטן, איך לנפח אותה ואיך למלא אותה באוויר – דבר שהינו פשוט, טבעי ואפילו מצחיק לגבי רוב הילדים. אבל המחסום אינו רק גופני אלא גם פסיכולוגי. כאשר ניפחה את בטנה כילדה גערו בה, ולכן כיום כאשר היא מנפחת את הבטן ומאפשרת לה לתפוס מקום היא מתביישת ומרגישה 'לא בסדר' או 'לא יפה'.
 

חזרה אל החופש באמצעות שיטת גרינברג

מטרת התהליך בשיטת גרינברג, אם כן, היא להשיב אלינו את אותן יכולות גופניות פשוטות ו'אבודות' שעמן נולדנו, ושאבדנן גורם לנו תכופות לכאבים פיזיים ורגשיים. במשך התהליך בשיטת גרינברג אנו נפגשים תכופות עם אותן סיבות מקוריות שבגללן למדנו להכניס את הבטן, להרים את הכתפיים, להקשות את העורף, לחשוק את הלסת, ועוד. עם השחרור הגופני משתחררות גם המצוקות הרגשיות ה'כלואות' באותם הסימפטומים בצורת רעד או בכי, תובנה חדשה, זכרונות, ואפילו צחוק.
בתהליך בשיטת גרינברג נוצרת הפסקת המאמץ הגופני האוטומטי והיכרות עם הרמות הרגשיות הכרוכות בו, ואלו מאפשרות לנו שליטה על הסימפטום שבגללו הגענו לתהליך, ותכופות אף השתחררות ממנו.
 

ריפוי הגוף והנפש בשיטת גרינברג

שיטת גרינברג מאפשרת תהליכים מסוגים שונים. לצד תהליכים המתבססים על הרמה הפיזית, כדוגמת תהליכי החלמה, ישנם גם תהליכים רגשיים אליהם מגיע האדם כמו שהוא מגיע לפסיכולוג/ית – כדי להכיר את עצמו טוב יותר ולשפר את איכות חייו.
התהליך בשיטת גרינברג מתחיל בפגישת היכרות, שיכולה גם להוות פגישה חד פעמית בפני עצמה. פגישה זו מתחילה בשיחה, מתוך נסיון לעלות על ה'דפוסים' העיקריים של האדם – פיזיים, רגשיים והתנהגותיים, שיהוו את מוקד התהליך. תכופות האדם עצמו יודע על מה הוא בא 'לעבוד' בתהליך – הפחתת מתח, מציאת זוגיות, בעיות גב, וכד'. אני אוהבת להוסיף לפגישה הראשונה גם סשן קצר של עבודה עם הגוף בנוסף לשלב האבחון, כדי שהאדם יוכל לחוות באופן ישיר את המאמץ האוטומטי שהוא עושה, ולראות מה ניתן ללמוד מהפסקת אותו המאמץ. תכופות אפילו בפגישה הראשונה ניתן לחוות הקלה בסימפטום, זכרונות עבר שצצים, הבנה מסויימת לגבי החיים, וכד'.
 
 אם מעניין אותך להגיע לאבחון כפות רגליים לפי שיטת גרינברג - מוזמנת ליצור איתי קשר
© מיכל רון, מאי 2003

מאמרים קשורים: 

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.