טיפול טבעי בתשישות כרונית

שלחי לחברה

הסיבה הנפשית שגורמת לתשישות כרונית

אם תחפשי בויקיפדיה, תגלי שלא יודעים למה פתאום פורצת תשישות כרונית.
אני לא מתיימרת לדעת יותר מויקיפדיה, אבל אולי אוכל לתת לך קצה של חוט שיעזור לך לרפא תשישות כרונית אם לקית בה. הטיפ הזה עזר לכמה מהתלמידים שלי לקום בבוקר בטוב ולהרגיש שהם שוב פעם חיים.
הטיפ הזה לריפוי תשישות כרונית לא קשור לתרופות ולתוספי תזונה – אעפי שאולי תגלי שיש תוסף תזונה שיכול מאוד לעזור לך (הנה הלינק),
הטיפ הזה לריפוי תשישות כרונית קשור לנפש ולמה שאת מרגישה, או במלים אחרות – לפחד.
 

הקשר בין תשישות כרונית ובין פחד

יש שני סוגים של פחד, והם מתבטאים בצורות הפוכות.
הפחד הראשון הוא הפחד הנפוץ יותר, והוא מרגיש כמו התרגשות. לכן אני אקרא לו פחד של התרגשות.
אבל יש סוג נוסף של פחד, שבדרך כלל אנחנו לא מזהים אותו כפחד, משום שהוא מופיע בצורות שונות - עייפות, דיכאון, יאוש, וכדומה. בצורות הקיצוניות שלו – פחד כזה יכול להתבטא גם בתור תשישות כרונית.
 

פחד שהוא ההיפך מעייפות כרונית

פחד של התרגשות, הפחד הפחד המוכר והידוע, מרגיש בדיוק ההיפך מעייפות כרונית. הלב דופק, אנחנו מרגישים פחד, ומהססים אם 'לקפוץ למים' או לא.
בדרך כלל אנחנו קוראים לו 'פחד', אבל אם נבדוק את המדדים הפיזיולוגיים שלו – דופק, לחץ דם, מוליכות עור (זיעה), וכד', נגלה שאלו הם אותם מדדים פיזיולוגיים של התרגשות – שבדרך כלל חווים אותה כרגש נעים.
לכן, אולי, הרבה אנשים מוכנים אפילו לשלם כדי להרגיש את הפחד! זה יכול להיות משהו טריויאלי כמו ללכת לסרט מפחיד או משהו 'נועז' כמו קורס צניחה או קפיצת באנג'י. בכל מקרה, אנחנו אוהבים לפחד כי זה מרגש אותנו, מעורר אותנו, וגורם לנו להרגיש שאנחנו חיים – כל מה שתשישות כרונית היא לא.
 

פחד שדומה לתשישות כרונית

מה שאנחנו לא אוהבים בפחד זה את מוטיב חוסר האונים שמגיע איתו – כשאנחנו מרגישים שאין לנו שליטה על מה שמפחיד אותנו, שלא בחרנו בזה, שזה גדול מאיתנו.
זה בסדר מצידנו לפחד מלצנוח או מסרט – משום שאנחנו בחרנו בזאת.
זה לא כייף לנו לפחד מהבוס – כי נדמה לנו שאת הבוס לא אנחנו בחרנו.
והפחד הזה כבר מתחיל להיות דומה לתשישות כרונית.
 

החיבור בין תשישות כרונית ובין פחד

הפחד השני, זה דומה לתשישות כרונית, הוא עמוק יותר ושורשי יותר.
זה פחד שעולה בנו כשתחושת חוסר האונים משתלטת עלינו, ומשתקת אותנו עד לרמות שאנחנו אפילו לא מודעים אליה.
הרבה פעמים בעבודה עם אנשים, כשעולה משהו מאוד חשוב או גדול או עתיק מבחינת השיעורים שהנשמה לנו לומדת, המודעות 'נסגרת', והעבודה הפנימית ממשיכה להתבצע – פשוט בלא שהמיינד תהיה נוכחת.
ככה גם כשהתת-מודע שלנו מחליט שהדבר שאנחנו פוחדים ממנו גדול עלינו – פשוט מכבים אותנו, קצת או הרבה, ופתאום, כשאנחנו רוצים או צריכים לפעול בנדון אנחנו עייפים, אין לנו כוח, אנחנו מתמלאים יאוש, ועוד כל מיני דברים כאלה, שמטרתם לגרום לנו לפעול אחר-כך או להתייאש ולוותר.
הכוחות האלו עלולים להופיע בתור תשישות כרונית, ומנסים למנוע מאתנו לגדול ולצמוח עי כך שנלמד את השיעורים שלנו בחיים. הם משאירים אותנו תקועים איפה שאנחנו, בלי שנחווה שליטה על החיים שלנו, במקום שנתרגש מכך שאנחנו עושים ופועלים ויוצרים לעצמנו חיים שאנחנו אוהבים.
 

לבחור טיפול בתשישות כרונית

אם מה שכתבתי לעיל מדבר אליך, אולי את כבר חושדת בכך שחלק מהעייפות הכרונית שממנה את סובלת נובע מכך שאת פוחדת מכל מיני דברים – פוחדת להגיד כשאת כועסת, או פוחדת לפעול כדי ליצור לעצמך את החיים שאת רוצה.
במקרה הזה יש טיפול בתשישות כרונית שלא יעלה לך כסף ולא ייקח לך הרבה זמן.
זהו טיפול בתשישות כרונית שמתייחס לעייפות הכרונית שממנה את סובלת כאל פחד מהסוג השני, והופך אותה לפחד מהסוג הראשון – פחד של התרגשות. במקום לסבול מתשישות כרונית את תתרגשי. אולי יהיו לך דפיקות לב, אולי את תרגישי פחד, אבל את כבר לא תסבלי מתשישות כרונית, ואולי את גם תשמחי לחיות.
נשמע לך מעניין?
 

טיפול בתשישות כרונית בזול ומהר

הטיפול הכי פשוט בתשישות כרונית מתחיל בלעשות רשימה של דברים שהיית רוצה לעשות, אבל את מפחדת לעשות.
נסי לענות על השאלות –
מה הייתי עושה אם לא הייתי פוחדת?
מה הייתי עושה אם לא הייתי סובלת מתשישות כרונית.
 
ברשימה הזו כתבי כל מה שעולה לך לראש. לאו דווקא דברים גדולים כמו לנסוע לטייל בהודו, אלא גם דברים קטנים כמו ללכת עם חולצה טיפה נועזת או ללכת לבד לקולנוע.
עם הזמן את תגלי שהרשימה הזו אף פעם לא נגמרת – אחרי שתלכי לבד להצגה יומית בקולנוע יתחשק לך אולי להעיז ולהגיע לבד למסיבה.
לכן, בהחלט מומלץ, מותר ורצוי להוסיף לרשימת הדברים שאת רוצה לעשות אבל פוחדת עוד ועוד דברים.
 
ואז מתחילים.
הכי טוב זה לעשות משהו אחד קטן כל יום, אפילו אם את חוזרת שוב ושוב על אותו דבר.
לאט לאט את תראי איך הדברים הקטנים שפעם היו מפחידים אותך כבר לא מפחידים אותך כל-כך,
ובמקביל – אולי להפתעתך את עלולה לגלות איך העייפות הכרונית שממנה את סובלת טיפה יורדת בחומרתה. את עלולה לגלות שמצאת דרך יעילה של טיפול בתשישות כרונית.
 
סקרנית לנסות?
שיהיה בהצלחה (: ואם יש לך עוד שאלות אני כאן בשבילך,
© מיכל רון, יולי 2008

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8